با انواع طناب و کاربرد آن آشنا شوید

انواع طناب و کاربرد ان

طناب، محصولی است که از به هم بافتن الیاف های مخصوص به دست می‌آید، که کاربردهای بسیار زیادی دارد. در تولید انواع طناب از مواد مختلفی مانند کتان، نایلون، کنف، پشم، پلی پروپیلن، پلی استیل، پلی اتیلن و… استفاده می‌شود. بافت و جنس طناب با توجه به رنگ، ظرافت، سفتی، استحکام و قابلیت کشسانی الیاف یا رشته های مورد استفاده در ساخت آن مشخص می گردد. در این مقاله به معرفی انواع طناب می‌پردازیم. برای آشنایی با انواع طناب کوهنوردی، انواع طناب ورزشی، انواع طناب پلاستیکی، انواع طناب بکسل، انواع طناب کنفی و انواع طناب نخی در این مقاله سایت زیباتاب اصفهان با ما همراه باشید. همچنین برای اطلاع از قیمت انواع طناب می توانید با همکاران ما در واحد مشاوره و فروش تماس بگیرید. 

انواع طناب و کاربرد آن

انواع طناب

طناب‌ها از نظر جنس و متریال به دو دسته‌ی طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می‌شوند. کاربرد انواع طناب بر اساس جنس(متریال)، ویژگی ها  رنگ، قابلیت کشسانی و سایر موارد متفاوت است. طناب‌های طبیعی، لطیف‌ و نرم تر هستند، قابلیت کشسانی و ارتجاعی خوبی دارند، اما به نسبت طناب‌های مصنوعی و یا پلاستیکی ضعیف‌تر هستند. طناب‌های مصنوعی که از پلیمرهای مصنوعی تولید می گردند، مقاوم‌تر هستند.

انواع طناب‌ طبیعی

تولید کنندگان این محصول در ساختن طناب‌های طبیعی از مواد سازگار با محیط زیست بهره می بَرند  و به هیچ عنوان مواد شیمیایی در ساختار این نوع طناب وجود ندارد. طناب‌های طبیعی استحکام بالایی دارند اما مثل طناب‌های مصنوعی مقاومت ندارند و در برابر اشعه UV و کپک آسیب می‌بینند. این نوع طناب بر خلاف طناب‌های مصنوعی در مقابل گرمای زیاد و نور خورشید آسیب نمی‌بینند ولی در مقابل آتش مشتعل می گردد. از عیب های طناب‌های طبیعی می‌توان به این موضوع توجه کرد که در صورت مرطوب شدن دچار جمع شدگی می‌شوند و بعد از خشک شدن استفاده از ان بسیار دشوار می‌شود. ناگفته نماند که این طناب‌ها نسبت به طناب‌های مصنوعی با محیط زیست سازگاری بیشتری از خود نشان می دهند.

انواع طناب و کاربرد آن

معرفی انواع طناب طبیعی

طناب مانیلا:

کنف مانیل نوعی فیبر گیاهی است که از برگ‌های گیاه abaca حاصل می‌شود. اسم این طناب از نام پایتخت فیلیپین (مانیل) می‌باشد. طناب مانیل بسیار محکم، انعطاف پذیر و مقاوم در برابر اب دریااست که استفاده از آن را در طناب های ماهیگیری و کشتیرانی امکان پذیر می کند. کاربرد های دیگر این طناب برای ساختن صنایع دستی مانند فرش، لباس، کیف و مبلمان می‌توان استفاده کرد. طناب‌های مانیلا با تنوع بسیار کمتری نسبت به طناب‌های مصنوعی و حتی کنفی در بازار یافت شده و در بعضی از کاربرد ها سیم بکسل نیز بعنوان مغزی در آن‌ها استفاده می‌شوند.

طناب کنفی:

این طناب از گیاه‌های طبیعی ساخته و به صورت رشته های بافته شده است. زبری این طناب حتی از روی عکس قابل مشاهده است. یکی از ویژگی های این طناب، مقاومت بالای آن در مقابل اب دریا است. بنابراین در قایق‌رانی، بستن الوار چوب و انواع بالابرها بکارگرفته می شوند. طناب کنفی در اثر اشعه UV خورشید به مرور زمان پوسیده و از این جهت در مقایسه با طناب‌های مصنوعی ضرری برای طبیعت ندارد.

امروزه از طناب کنفی طبیعی نه تنها در اتصالات لیفتینگ‌  استفاده می‌شود بلکه در تولید وسایل مختلف مانند طناب های مورد استفاده در سیرک به دلیل اصطکاک مناسب، ساختن نردبان های مناسب و کاربرد های گسترده‌ای نیز در زمینه دکوراسیون دارد. به طوری که که در اتصال گلدان های اپارتمانی و حتی در نصب لوستر های سقفی نیز از طناب های کنفی طبیعی استفاده می‌شود.

انواع طناب و کاربرد آن

انواع طناب‌های مصنوعی

طناب‌های مصنوعی همانطور که از اسمشان معلوم است از مواد مصنوعی ساخته می‌شوند. این طناب‌ها با اسم طناب پلاستیکی نیز شناخته می‌شوند و درساخت آن‌ها از موادی مانند پلی استر، پلی پروپیلن و نایلون استفاده می‌شود. مقاومت و ماندگاری طناب‌های مصنوعی بسیار بیشتر از طناب‌های طبیعی است و به همین دلیل بسیار پرطرفدار هستند. طول عمر طناب پلاستیکی به طور معمول بیشتر از طناب طبیعی است و هنگام مرطوب شدن محکم‌تر می‌شوند. همچنین این نوع از طناب‌ها بسیار کمتر از نوع طبیعی دچار آسیب در برابر نور خورشید و کپک ها  می‌شوند. از عیب های این نوع طناب می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در مقابل گرمای زیاد ذوب می‌شوند و دوام آن‌ها کاهش می‌یابد. همچینن تولید طناب‌های مصنوعی نسبت به نوع طبیعی به محیط زیست لطمه بیشتری می زند.

معرفی انواع طناب مصنوعی بر اساس جنس(متریال)

طناب پلاستیکی:

 تولید کنندگان طناب پلاستیکی را از جنس پلاستیک یا پلی پروپیلن می سازند و برای مواردی مانند کاربردهای مسکونی، صنعتی، روزمره، فعالیت‌های دریایی، قایقرانی، اتصال بنرهای تبلیغاتی، ، کارهای دستی، باغبانی و موارد بسیار گسترده دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

طناب پلی استیل:

تولیدکنندگان، این طناب را از بافته شدن تک رشته‌ با مواد و کیفیت بالا به وسیله پلی اتیلن و پلی پروپیلن می سازند. این نوع از طناب ‌ها نمونه‌ داخلی ندارند و در ایران به اصطلاح به طناب‌های وارداتی شناخته می‌شوند.

طناب پلی اتیلن:

این طناب دارای استحکام بالا، دوام سایشی بسیار بالا، وزن پایین و در اثر ان جابجایی راحتر، مقاومت در برابر املاح موجود در آب دریا است. طناب‌ پلی اتیلن مرغوب قابلیت کشسانی نداشته و پوسیده یا ریش ریش نمی‌شود.

انواع طناب و کاربرد آن

طناب کنفی: 

این نوع طناب که به اسم های بنگلادش و جوت نیز شناخته می شود، دارای الیاف و بافت طبیعی است و صنعتگران آن را به صورت تابیده و بافته شده تولید می کنند. این نوع از طناب ها در ساختمان‌ها، منازل و تزئینات کاربرد بسباری دارد.

طناب نایلونی:

زمانی که طناب پلاستیکی به صورت بافته تولید شود، به آن طناب نایلونی می‌گویند و صنعتگران از آن به دلیل ویژگی هایی که دارد در صنایع دریایی استفاده می‌کنند.

طناب نخی:

طناب‌هایی هستند که در ساخت آن‌ها از مواد مصنوعی استفاده نشده است و مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت دارند اما رطوبت، اشعه ها و کپک به آن‌ها لطمه می زند.

 

انواع طناب و کاربرد ان

طناب

معرفی انواع طناب و کاربرد ان 

طناب بکسل:

این طناب که دو حلقه به ابتدا و انتهایش وصل است برای حمل اشیای  سنگین یا حتی بکسل کردن وسایل نقلیه بسیار مناسب است. طناب بکسل یا طناب فولادی از به هم تابیدن سیم‌ها به دور هم تولید می گردد و در مواردی مانند ترمز دوچرخه، جرثقیل و نگهداری بار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع تسمه از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و قادر است بدون لرزیدن هر جسم سنگین را به جلو بکشد. بنابراین با همراه داشتن این تسمه در سفر ها دیگر نگران گیر کردن لوازم یا وسیله نقلیه خود نباشید.

طناب مهار:

از طناب مهار در صنعت کشتیرانی برای موارد متفاوتی استفاده و در انواع سایز تولید می گردد. از این نوع طناب به طور متداول برای بر پا کردن چادر، جلو گیری از سقوط دکل و برای حمل و نقل تا وزن (۵۸۰ کیلو گرم) مورد استفاده قرار می گیرد. پوشش این طناب، نرم، صاف و متناسب است.

انواع طناب و کاربرد آن

طناب صیادی:

از این نوع طناب برای ماهیگیری و کابل کشی در مخابرات مورد استفاده قرار می گیرد. طناب صیادی دارای ویژگی هایی مانند به صرفه بودن، مقاومت و استحکام بالا، عایق الکتریکی، عدم جذب رطوبت و استفاده راحت برای صیادی و مخابرات است.

ناگفته نماند که وزن این نوع طناب بسیار سبک و حمل آن در وسایل شخصی بسیار آسان است به همین دلیل صخره نوردانی که مجبور هستند در بعضی از قسمت‌های کوه مدتی در هوا آویزان بمانند، از این طناب کمک می‌گیرند. روکش پلی استر این طناب مقاومت آن را در برابر حرارت بالا افزایش می دهد. ترکیب رنگ های این نوع طناب، برای هماهنگی با محیط طبیعت بسیار مناسب است. به عنوان مثال رنگ خاکستری برای مخفی شدن بر روی خاک مناسب است.

طناب کوهنوردی:

همانطور که از اسمش معلوم است توسط کوهنوردان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این طناب‌ها یکی از مهم‌ترین موارد برای صعود به حساب می آیند که در انواع مختلف تولید می گردند.

برای تشخیص کیفیت طناب پلاستیکی به موارد زیر توجه کنید:

  • چگالی پایین 
  • انعطاف پذیری و نرمی 
  • خاصیت کشسانی و ارتجاعی 
  • شفافیت 

 

در این مقاله با انواع طناب و کاربرد ان اشنا شدیم برای اشنایی بیشتر با محصولات مجموعه زیبا تاب اصفهان کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X

منو